Kul att du inte bara slank iväg med svansen mellan benen, som många gör när de får ärlig kritik! Med lite (nåja, mycket) jobb tror jag att det kan ordna sig.
Jag tycker inte att du bör "lägga ner skiten". Däremot har jag många synpunkter på de val du gjort inom design, kod, innehåll och copy. Jag delar med mig av mina åsikter för att vill hjälpa dig med din sida och dina färdigheter inom webområdet.
Angående sidan och dina svar:
Tabeller
"Du sa att jag använder tabeller för designen? Fel! Jag har det endast för att skriva ut innehållet!"
Jag sade att du använder tables för layout, vilket i på webbspråk innebär att du använder dem till något annat än vad de är tänkta till - det vill säga till något annat än visa tabulär data. Det är en så accepterad sanning att detta är ett både dumt och onödigt sätt att bygga hemsidor på, så jag tänker inte vidare gå in på detta utan hänvisar dig till google och de antagligen tiotusentals artiklar som skrivits i ämnet.
Kort och gott - tables för annat än tabulär data - vilket artikelinnehåll inte kan klassas som - är inte en bra idé. Speciellt inte för en sida som handlar om CSS och har som mål att lära ut något i ämnet.
Design
Änglar
Gällande design är det naturligtvis en smaksak. Jag har dock svårt att tro att din design faller allt för många på läppen - speciellt inte de något grabbiga änglarna. Skit samma om de är nakna eller påklädda - sexiga poser kanske säljer, men hör inte hemma på en CSS-sida, om man vill uppehålla någon grad av seriositet. Naturligtvis är det ditt val, om du tycker att de är "coola" kan du ju ha kvar dem, men du bör betänka på vilken effekt det kommer ha på din websidas framgång.
Extra om änglar(edit 8): De är nog nakna, eller så har de fruktansvärt tighta byxor på sig som verkligen skär in i skrevet. Dessutom är de fel-alignade - man ser mer av vänster-ängeln än höger-ängeln, i alla fall just nu - tror inte att så var fallet när jag skrev mitt förra inlägg.
Extra-extra om änglar(edit.. 10?): Ängeln som sitter på toppen av sidan är dock rätt söt, hon kan du ha kvar.
Hörn
Vad gäller hörnen tycker jag att de ser gräsliga ut, och jag kan inte minnas någon gång då sådana hörn har varit inne eller, som du säger, "coola". Idag är de i varje fall plåt-ute, och ser som sagt gräsliga ut. Jag rekommenderar att du rundar av dem istället. Förtydligande (edit 4): Det är inte rundade hörn jag vänder mig emot, utan att de är 'kantigt' rundade. Rundade hörn är en bra idé. Hörn som ser ut som att de rundades av Lasse Kongo är en dålig idé.
Inline-js
Ja, vi menar onfocus-blur. Det är en dålig idé av många anledningar, här presenterade i fallande ordning.
1. Det kan visst göras med CSS i alla moderna browsers, inklusive IE på Vista (jag testade till och med nyss, för att vara helt säker). Det leder oss in på:
2. Det är dumt att lita på alla användare har JS, de har de inte. Det är förvisso inte en dealbreaker om deras länkar får outline, men det är ändå helt onödigt att ta till JS för att göra detta, och därför bör man helt enkelt inte göra så.
3. När man väl använder JS är det dumt att göra det inline, det vill säga i HTML-koden. På samma sätt som du säkert inser att det är fiffigt att lägga stil-kod i stilmallar är det bättre att använda event-registrering och liknande för att plocka ur JS-koden ur HTML-dokumentet och därmed få en större grad av "separation of concerns". I dag kan det absolut inte räknas som god sed eller acceptablet att använda inline-JS i nyproducerade sidor. Det hela - som med tables-fadäsen - förvärras genom att sidan är tänkt som en resurs för webbdesigners, vilket gör att mycket större krav ställs på kodkvalitet.
Endast CSS-tips
Vad gäller att enbart köra med tips inom CSS istället för JS kan det vara en tanke för att göra sidan mer enhetlig. I första läget skulle jag dock se till att de tips som presenteras faktiskt är användbara och att de följer kod programmeringssed.
Introduktion till ändringslista
För en lista på vad du kan ändra kan du egentligen referera till min första post, men eftersom att jag inte just nu känner för att göra det jag borde göra, vilket är att skriva ett backend åt en kund, tar jag vad jag skrev i det första inlägget och enumererar dem, eftersom jag är så jävla snäll. Däremot kanske de inte är så enkla, då jag tycker att din sida har ganska stora problem. So it goes. Nedan följer:
Caveat: Varje gång jag skriver att något är fult, menar jag att jag tycker att det var ett mindre begåvat design-beslut (om jag inte gör tydligt att jag verkligen tycker att det är fult). Jag orkar inte skriva ut det varje gång bara, utan använder ful för att mena samma sak. Capisce?
Kursiv text innehåller mina konkreta förslag på vad du bör göra för att styra upp sidan.
Förtydligande (edit 5): Anledningen till att mitt första inlägg inte innehöll några riktigt konkreta direktiv är att det hade känts något förmätet att säga åt dig vad du skall göra med din sida. Men när du nu ber om det:
Ändringslista
Övergripande design
Jag tycker helt enkelt inte att sidans design är snygg. Det beror bland annat på:
1. Dina växt-brushes är tråkiga och passar inte in med sidan. Ta bort dem och sätt dit något nytt.
2. Färgerna på sidan harmonierar inte alls. Fixa ett bättre färgschema.
2. Hörnen på sid-containern är fula. Gör dem runda istället.
3. Änglarna på sidan av main-containern passar inte alls in på sidan. De hade passat om du drev en mjukporrsajt, men CSS upphetsar mig faktiskt inte på det viset. Dessutom är de fult att de upprepar sig om sidan strechar neråt. Ta bort porr-änglarna.
3. Text-logotypen är rätt trist. Designa något snyggare (dessutom borde den länka till index, en vanlig och väldigt användbar konvention)
Index-sidan
Index-sidans innehåll är inte bra. Det beror bland annat på:
1. Cssinspiration.se! i blått. Jag förstår inte meningen.Ta bort.
2. Ikonerna efter "Välkommen till...". Hänvisar till mitt första inlägg. Ta bort.
3. Textens kursivering: Hänvisar till mitt första inlägg. Ta bort eller gör om radikalt.
4. Sjävla texten. Rätt dålig svenska, och ointressant innehåll. Skriv om.
Artiklar
1. Blå "Artiklar"-header. För liten, och fel färg. Gör större och byt färg.
2. Texten på sidan. Dålig svenska, hemsk kursivering.Skriv om.
3. "Kategorier" i blått. Ligger fel, dålig färg, redundant. Ta bort - man fattar.
4. Sättet som artiklarna är indelade på - dåliga färger, inte alignade färg-bars. Byt färger, gör bättre artikel-headers.
Annat
1. Ta bort sektionen till dess att du har något att lägga i den.
Tips och Trix
1. Dålig idé med submit-knappar och javascript. Se diskussion om JS ovan. Ta bort och ersätt med t.ex. alla tips-länkar synliga direkt, eller i alla fall vanliga länkar med event-registrerad JS som visar, samt vanlig länkning som fallback om användaren inte har JS.
Faq
1. Blå bar med "vanliga frågor". Osnyggt. Gör något snyggare.
2. Användandet av pluralis majestatis. Sluta skriva 'vi' tills du har åtminstone en kompanjon som gör ett någorlunda stort arbete på sidan.
Information
1. Blåa bars. You know the drill by know.
2. Svenskan. Skriv om.
Kodning
Det här kan du se som ett work in progress, det tar ett tag innan man skriver acceptabel kod, och man lär sig nya saker hela tiden. Läs på om semantisk kod (men gör det inte till en religion som många webbutvecklare gärna gör), släpp tables för allt som inte är tabulär data, lär dig använda eventregistrering och liknande så att du slipper inline JS, skriv så effektiva kodstruktur som möjligt, och så vidare, och så vidare.
Avslutning
Hoppas att du har nytta av vad jag skrev. Ställ gärna frågor om det är något du undrar över.
Lycka till!
Fotnot
Jag har skrivit över 2200 ord med kritik, hjälp och råd om din sida. Snart fakturerar jag fan.
Fotnot 2
När jag skulle spara förra fotnoten sket sig något rejält och alla ÅÄÖ blev till ? efter mangling i w3s-systemet. Då var man glad att man nyss pastat skiten till word för ordräkning, annars hade nog neme legat risigt till.