Johan skrev:
Att utveckla ett språk för att göra det lättare för de som är mindre bra på språket tycker jag är fullkomligt idiotiskt. Man ska hellre satsa på struktur och semantik i språket--som jag upplever att XHTML gör--än att språket ska vara lätt att lära sig och designa grafiskt i.
Visst, självklart är det idiotiskt att ha kvar saker som man inte behöver ifall man ska koda korrekt. Jag har inget emot ifall de tar bort <font> från HTML5, vilket de säkert gör om man bara klagar tillräckligt på dem, det är ju fortfarande under konstruktion.
Men det jag menar är att HTML4 alltid kommer att finnas kvar med sina kassa taggar, så det skulle ändå inte bli någon skillnad (mellan amatörer och mer erfarna kodare dvs).
Om bakåtkompatibilitet är bra eller inte beror på ur vilket perspektiv man ser från. Igen, vi kommer alltid ha kvar HTML4, just för att det finns miljoner webbsidor som redan är byggda i den versionen och det vore ganska taskigt om de helt plötsligt skulle sluta fungera (även om de ser förjävliga ut).
Men hur som helst, HTML5 har en lång väg kvar och mycket kommer troligtvis att ändras, både gamla och nya saker. Har redan sett klagomål om att vissa nya taggar används fel och massa annat yadayada.
Trevligt med lite diskussion för övrigt.