Hej, har bara en liten fråga... Är det lagligt att användaren på ens sida får ladda upp en url med ändelsen .mp3? När jag hade det på min sida förut så fick jag en massa klagomål på att det var olagligt.. Men det borde väll inte vara det, för musiken ligger ju inte på min server...
avse skrev: Hej, har bara en liten fråga... Är det lagligt att användaren på ens sida får ladda upp en url med ändelsen .mp3? När jag hade det på min sida förut så fick jag en massa klagomål på att det var olagligt.. Men det borde väll inte vara det, för musiken ligger ju inte på min server...
Det är inte filändelsen som är olaglig; det är ju själva musiken som kan vara olaglig, ifall det är skyddat av upphovsrättslagen.
Om du ger fler detaljer på hur denna "uppladdning" går till så kan jag nog räkna ut åt dig hur lagligt det är för din del.
Låtkod: <br><input type="text" name="bgljud" value="'.$rad['bgljud'].'">
Ifall det enbart är för embeds så är det nog lugnt. Ett tips är ju att slänga in nån enkel check för att se så att det är en embed också, typ:
<?php if (preg_match("@<embed>@",$_POST['bgljud']) { // forsätt uppladdning } ?>
Tack så mycket för svaren och koden :)
Du ska dock alltid vara försiktig med att låta användare använda sig av upphovsrättsskyddat material, nuförtiden är de lika heta på att fälla folk för "medhjälp" som de är på att fälla folk för själva akten av rippandet och spridandet, om inte t.om. hetare. Detsamma gäller ju bilder osv. I slutändan är det du som är ansvarig för vad som ligger på din site, ungefär. Det må kanske inte vara olagligt att låta någon spela upp en låt; frågan är bara om du har ork att påvisa din oskuld när det väl ringer i stora klockan.