joe skrev:
Låter som ett desperat försök att hålla koll på internet.
Men om detta bara gäller bloggar så är min "blogg" inte en blogg utan en.. hemsida-med-mina-tankar-och-idéer?
Känns lite som att dom försöker stampa oss på tårna, först FRA-lagen och nu det här?
Och det tror jag att det är. Precis det. De är så rädda för hur mycket bloggar har börjat ta makt framåt och att det inte alls bara är skitsnack som kommer från bloggarna, så de vill ha bättre kontroll på det.
Det behöver dock inte nödvändigtvis betyda att de politiska bloggarna råkar illa ut - de borde istället tjäna på det här. De är ju redan seriösa i vad de gör - de flesta av dem - så de tjänar ju bara på att de kan "visa sig äkta" och skaffa alla licenser osv. Det som slår hårdast är ju alla småbloggare. Varför ska Göte, 35, eller Lina, 17, behöva gå igenom en massa byråkrati och hålla sig efter några andra regler än de vi t.ex. har i sverige (förtal, barnporr osv) bara för att få lägga upp lite bilder och text på och om barnen som släkten kan läsa, eller i Linas fall för att hon ska blogga lite om de nya fräscha tischorna hon köpte på Gina Tricot i eftermiddags?
Tycker det är sanslöst.
Utöver det läste jag någonstans att de försöker få igenom någon sorts laptop/mp3scanning för att söka efter piratkopierad musik, inte barnporr, som det tidigare handlat om, vid vissa gränser. Minns dock inte om det var EU eller någon annan som ville ordna det. Läst så sanslöst mycket politisk bloggfodder på senaste att jag är lite vimsig.