Efter att ha surfat på Fuska.nu (och även ett par andra mindre kända forum) ett bra tag så har man fått uppleva mycket skit i sajtens hemsideforum. Freewebs och dinstudio hit och dit, bilder och text placerade hur som helst, färgval som kan få en färgblind att bli förskräckt.
Jag har nu beslutat mig att försöka göra en HTML-sida med guider innehållande information om språket HTML och hur man går till väga. När man är färdig så ska man vara kapabel till att göra en simpel hemsida.
Jag har även tänkt att få med viktiga punkter, som designen, uppbyggnaden rent allmänt och hur man ska skriva för att få till det som bäst. Även lite annat som kan vara viktigt att tänka på.
Såja, vill se lite feedback nu på min design till sidan.
Den där linjen mellan proffsjobb och amatörskit är väldigt liten, och jag undrar på vilken sida jag hamnat med den här designen. Är själv lite tveksam då jag sällan får till det.
Sen om något skulle se helt åt pipsvängen ut så får ni gärna hojta till, för jag blir väldigt lätt hemmablind. Kanske är sidan lite för "flamsig" för att passa till sidans syfte. Vad vet jag.
Bild: 
Kritik tack!
Övriga saker där jag vill ha era åsikter:
- Reklamen:
Jao, då domännamn och webhotell ska vara så tjuriga att kosta så behöver jag fixa lite reklam som jag kan på min sidan. Det jag undrar är; var?
Ett alternativ skulle vara att ha den under menyn. Men då content-boxen och menyn inte följer varandra i längd så kan det bli problem om contentboxen inte är så lång på vissa sidor.
Ett annat alternativ vore att ha den på högersidan. Så kan man förlänga headern, eller ha reklamen bredvid headern helt enkelt. Men jag själv skulle uppleva sidan som väldigt bred då, och det kan bara bli jobbigt(?).
Jag vill ha reklamen placerad så bra som möjligt så den inte stör folk när de läser guider, men ändå så den syns bra när den ska det.
- contentboxen (där innehållet ligger):
Jag själv upplever den som en aning för vit och "ren". Det känns som att grafik behövs, men vad isåfall? Men det kanske inte ni andra tycker. ^^
- Menyrubrikerna:
Funderar på om texten i menyrubrikerna ("navigation" & "guider") ska vara vit eller svart. Vad tror ni på?
- Pratbubblan i headern:
Är den för fyrkantig? Är fonten illa vald? Åsikter angående pratbubblan är väldigt behövda.
- Sidans namn:
Sidans namn är tänkt att bli HTMLkoll.se. Har du något bättre förslag och vill bidra med det så blir jag knappast tjurig. (A)
Annat smått som kan vara trevligt att veta:
- Pratbubblan går att klicka på, och man skickas då vidare till guidernas start.
- länkarna i menyn har hover effekt och de blir ljusblåa när man för muspekaren över (i samma färg som menyrubrikernas övre färg).
- En rubrik kommer att läggas till i innehållsboxen.
- Bakgrunden som jag har just nu kommer jag inte ha kvar, i vilket fall som helst. Jag funderar fortfarande över mönster och färger. Förslag skadar inte.
- Sidan är än så länge bara felfri i IE 7.0, vad jag vet om. Men jag antar att den ser förjävlig ut i resten av internets browsers, för jag har aldrig varit bra på att hålla koden fin.
Är otroligt tacksam för svar. Hoppas ni stod ut med all text. x'/
Nu ska vi kämpa för att få webben ren från skitsidor! (: